איך לקבל פטור קבוע משירות מילואים?

הרבה ישראלים מסיימים שירות מלא בצה"ל, משתחררים, מטיילים, לומדים, עובדים ולמעשה חיים את החיים כאזרחים מן המניין, כמו כל אזרחים במדינות אחרות. עם זאת, השוני עבור הרבה מכם הוא שהשירות הצבאי למעשה לא נגמר באמת. לא סתם הרבה אנשים אומרים שהשירות הצבאי האמיתי הוא במילואים. זאת, מכיוון שאתם צפויים להיקרא לשרת במילואים מעת לעת, בהתאם לתפקיד אותו עשיתם במהלך הצבא וכתלות בצורך המבצעי והשוטף. הרבה אנשים אוהבים את היציאה למילואים ואת האפשרות לשבור קצת את השגרה היום יומית. מנגד, קיימים אנשים רבים אשר המילואים מהווים עבורם מטרד של ממש והם מעוניינים בהשגת פטור. במאמר זה, נסביר לכם מהו שירות מילואים, באילו מקרים ניתן לקבל פטור משירות מילואים ומה התהליך הנדרש מכם כדי לקבל את הפטור קבוע משירות מילואים.

 

מה הוא שירות מילואים ומתי אתם נדרשים לבצעו?

בישראל שירות המילואים הוא חובה פטריוטית שכל אזרח נקרא למלא בתמיכה בכוחות הביטחון של המדינה, בעיקר בצה"ל. מערכת זו לא רק מחזקת את תגובת החירום של הצבא בעתות סכסוך, אלא היא גם מכשירה את האזרחים להיות מוכנים לכל אתגר שיתעורר, בין אם מדובר במבצע צבאי ובין אם מדובר באסון טבע. למרות השקט היחסי שעשוי להתקיים בכל זמן נתון, אזרחי ישראל עדיין נקראים לבצע שירות מילואים כאמצעי להכשרה ולהישאר מוכנים לבלתי צפוי. בכך, מובטחת למדינה מכונה משומנת היטב המוכנה להגיב ביעילות וביעילות בבוא הזמן.

 

מה ההבדל בין פטור קבוע לפטור זמני?

ישנם שני סוגי פטורים אשר ניתנים למשרתי המילואים – פטורים זמניים ופטורים קבועים משירות מילואים. נעמיק בכל אחד משני הסוגים:

פטור זמני משירות מילואים

פטורים זמנים משירות מילואים יכולים להיקרא גם שחרור זמני. קיימים לא מעט גורמים אשר מקנים פטור זמני מסוג זה, ביניהם:

פטור קבוע משירות מילואים

לעומת הפטורים שצוינו לעיל, בהם הפטור הוא זמני וניתן לזמן מוגבל, קיימים מספר פטורים אחרים אשר מקנים פטור משירות המילואים לנצח. במאמר זה, נרחיב על הפטורים הללו ונסביר כיצד ניתן להשיגם:

 

פטור משירות מילואים על רקע היעדר כשירות רפואית

פטור משירות מילואים על רקע היעדר כשירות רפואית מהווה דאגה מוצדקת לאזרחים ישראלים רבים. בין אם מדובר במחלה פיזית ובין אם מדובר במצב נפשי, בצה"ל מבינים שלא כל אחד יכול למלא את חובותיו כחיילי מילואים. 

למי שמתמודד עם אתגרים רפואיים, חשוב לדעת שקיים תהליך להערכת זכאות לפטור בעקבות בעיות רפואיות. התנאים ברורים – אם מצבך הרפואי חמור מספיק כדי לסווג אותך כפרופיל צבאי נמוך (21), אז אתה עשוי להיות פטור משירות מילואים.

כדי לקבוע את מצבך, תצטרך לפנות לוועדה רפואית המתמחה בהערכת כשירותם הרפואית של אנשים לשירות מילואים. הוועדה תעריך את מצבך ותקבע אם אתה יכול לשרת או שאתה עומד בקריטריונים לפטור.

זה חיוני לאלו המתמודדים עם אתגרים רפואיים להבין את האפשרויות שלהם ולנצל את המשאבים העומדים לרשותם. באמצעות פנייה לוועדה הרפואית, תוכל לקבל הבנה ברורה של מצבך ולדעת האם אתה חייב לשרת או אם אתה זכאי לפטור.

שלבי ההליך לקבלת פטור מחמת היעדר כשירות רפואית

ראשית, עליך להגיש בקשה לוועדה הרפואית או לקצין בריאות הנפש, בהתאם למצבך.

במקרה של חששות לבריאות הנפש, תחילה יהיה עליך לעבור הערכה על ידי פקידי בריאות הנפש. אם יאושר, תופנה לוועדה הרפואית. משם, בקשתך תיבדק על ידי הוועדות הרפואיות אשר ישקלו את המסמכים שלך ואולי יזמינו אותך להמשך טיפול או יבקשו מידע נוסף.

חשוב לזכור שלא כל הבקשות יביאו לפטור מוצלח. לכן חיוני שיהיה בעל מקצוע שיוכל להדריך אתכם בכל שלב ולהגדיל את הסיכוי שלכם לקבל את הפטור המגיע לכם. הוועדות הרפואיות יבדקו את המידע שתמסור ויקבעו אם אתה עומד בקריטריונים לפטור על סמך הפרופיל שלך.

 

פטור משירות מילואים על רקע מניעים דתיים או טעמי מצפון

במידה שאתם אנשים מאמינים אשר חשים כי שירות המילואים עשוי לפגוע באורך חייכם מטעמי דת או מצפון, אתם רשאים לבקש פטור משירות מילואים מטעמי מצפון או מניעים דתיים. כמו כן, פטור זה רלוונטי גם לאנשים אשר משפחתם מנהלת אורח חיים דתי אדוק ושירות המילואים של בני משפחתם צפוי לפגוע בהתנהלות המשפחה ובאורח חייהם. 

לצד זאת, אם אתם אנשים אשר חשים כי לאור המצפון שלכם אינכם יכולים לקחת חלק במצבת המילואים, הסעיף בחוק שירות הביטחון אשר דן בפטור לאור מניעים דתיים, חל גם עליכם. עם זאת, נרצה לציין כי מדובר באחד מהפטורים אשר הכי מורכב לקבל, בעיקר מכיוון שקשה להוכיחו באופן אובייקטיבי. במידה שאתם מעוניינים לנקוט בתהליכים כדי לקבל פטור זה, אנחנו ממליצים לכם להיערך לעובדה כי השגת הפטור אינה קלה.

 

הקפאת שירות המילואים בזמן הוועדה הרפואית או וועדת הפטור

ברצוננו לשים דגש על כך שגם במידה שאתם נמצאים בעיצומו של התהליך, אתם לא פטורים אוטומטית מביצוע שירות מילואים פעיל, אלא אם התקבלה הנחיה להקפאת השירות על ידי הוועדה הרפואית או וועדת הפטור. לכן, אל תניחו שהימצאות בהליך מבטלת את שירות המילואים מכיוון שאתם עלולים להסתכן בהשלכות של היעדר התייצבות לשירות המילואים ולעונשים לכך, אשר קבועים במסגרת החוק.

 

פטור משירות מילואים להורים שכולים

במסגרת סט החוקים של צה"ל, הורים שכולים רשאים לקבל פטור משירות מילואים בהינתן שביקשו זאת באופן אקטיבי. הזכאות לפטור זה ניתנת להורים אשר שכלו בן או בת (ביולוגיים או מאומצים) במהלך שירותם הצבאי של ילדיהם. זאת, בין אם המוות שלהם נגרם במסגרת שירותים הצבאי ובין אם במהלך שירות המילואים אותם ביצעו. 

 

פטור ממילואים מחמת התנהגות רעה

הפטור ממילואים מחמת התנהגות רעה הוא הפטור הבעייתי ביותר והכי פחות מומלץ מהפטורים אשר מקנים לכם פטור משירות מילואים פעיל. 

אומנם, האנשים אשר מקבלים את הפטור אכן משיגים את מטרת העל שלהם, שהיא פטור משירות מילואים. עם זאת, הפטור הזה כולל בתוכו רצף של אירועים מקדימים אשר כוללים בתי משפט צבאיים, כלא צבאי, ריתוקים לבסיס, עונשים ועוד. כל הדברים הללו עלולים להשפיע על חייכם באופן ישיר ולפגוע במוניטין שלכם גם במקומות אחרים שאינם המסגרת הצבאית. בכל מקרה, במקרה שאתם במצב זה – אנחנו ממליצים לכם בחום להתייעץ עם עורך דין מומחה בתחום כדי לנסות להקל על ההשלכות החמורות שיכולות להיות במקרה שאתם עומדים בפני הפטור. 

 

פטור ממילואים מחמת צמצום כוחות המילואים

פטור מחמת צמצום כוחות מילואים מעניק לחיילים פטור אוטומטי משירות מילואים. שינוי זה לרוב נובע לאור שינוי מערכתי אשר מתבטא בכוח האדם, קיצוצים בתקציב מערכת הביטחון או שינוי במבנה היחידות והצורך בתפקיד בו שימש החייל בהיותו בסדיר.

פטור זה הינו חד צדדי, וכאשר אתם מקבלים את ההודעה שאתם זכאים לו, אתם למעשה משוחררים משירות מילואים פעיל באופן אוטומטי ולא נדרשים לבצע פעולות אקטיביות מצידכם.

 

פטור משירות מילואים מחמת גיל

במידה שאתם מעוניינים להוציא פטור ממילואים מחמת גיל, הפרוצדורה אינה מסובכת וניתנת על פי קריטריונים אשר נקבעו מראש ובאופן אוטומטי. בדרך כלל, למעט מקרים חריגים אשר יפורטו בהמשך, גיל הפטור הוא 40 עבור אנשים שסיימו את שירותם הצבאי כחיילים סדירים. לעומתם, חיילים אשר השתחררו כקצינים ישוחררו בגיל 45.

איך לקבל פטור קבוע משירות מילואים
איך לקבל פטור קבוע משירות מילואים

 

ישנם שני סוגי פטורים אשר ניתנים למשרתי המילואים – פטורים זמניים ופטורים קבועים. פטורים זמנים משירות מילואים יכולים להיקרא גם שחרור זמני והם מוגבלים ומתוחמים בזמן. ביניהם ניתן למצוא פטור זמני בשל לידה, נישואין או אבל. לעומת הפטורים הזמניים קיימים מספר פטורים אחרים אשר מקנים פטור משירות המילואים לנצח. למשל, פטור מסיבות רפואיות או טעמי מצפון.

במסגרת הפטורים הקבועים משירות מילואים ניתן למצוא פטורים מטעמי דת, פטורים מטעמי מצפון, פטור מחמת גיל, פטור מחמת התנהגות רעה, פטור להורים שכולים ועוד.

ברצוננו לשים דגש על כך שגם במידה שאתם נמצאים בעיצומו של התהליך, אתם לא פטורים אוטומטית מביצוע שירות מילואים פעיל, אלא אם התקבלה הנחיה להקפאת השירות על ידי הוועדה הרפואית או וועדת הפטור. חשוב להגיע ולא להסתכן בהשלכות של היעדר התייצבות לשירות המילואים וקבלת עונשים לאור כך.

לא. ישנם פטורים בגינם חייבים להגיש בקשה אקטיבית כגון פטור מילואים מטעמי דת, מצפון ואף היותכם הורים שכולים. עם זאת, יש פטורים שניתנים אוטומטית כמו צמצום כוח האדם, פטור מחמת גיל ועוד.

אודות המחבר
Picture of פטור ממילואים - עו"ד ניר ליסטר
פטור ממילואים - עו"ד ניר ליסטר

משרד עורך דין צבאי שם לו למטרה לוודא שזכויותיכם ימומשו בכל הנוגע לפטור המילואים המגיע לכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות ונפעל בנחישות חסרת פשרות עד שתקבלו את מבוקשכם.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

פטור ממילואים אחרי אימוץ ילד/ה

אימוץ הוא חוויה משמעותית ומשנה חיים עבור משפחות רבות בישראל. הורים מאמצים מתמודדים לרוב עם אתגרים ייחודיים ודורשים תמיכה נוספת כשהם מסתגלים לדינמיקה המשפחתית החדשה

קבלת פטור מילואים מטעמי דת

דת היא היבט בסיסי בחייהם של אנשים רבים ונחשבת בעיני רבים כחלק מהותי מזהות שלהם ומאמונות האישיות שלהם. ההכרה הרווחת היא שלכל אחד צריכה להיות

עורך דין צבאי - ניר ליסטר
עורך דין ניר ליסטר - פטור ממילואים

מיזם פטור ממילואים מלווה מיוצגים המחפשים פטור ממילואים. המשרד שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. מעטפת מלאה בשביל שקט נפשי שאתם צריכים ומיועדים לו מול הצבא. ניסיון רב עם כל סוגי הפטורים: פטור נפשי, פטור לסטודנטים, פטור מחמת היריון, פטור רפואי ועוד.

צריכים סיוע וליווי משפטי?