שחרור מילואים – כל מה שצריך לדעת על שחרור מילואים

צה"ל הוא אחד הכוחות הצבאיים המאומנים והמצוידים ביותר בעולם, וכדי לשמור על עצמו ככזה, מערכת המילואים היא חלק בלתי נפרד מאסטרטגיית ההגנה שלו. מערך המילואים בצה"ל קורא ליחידים שסיימו שירות צבאי פעיל להשתתף באימונים תקופתיים ובמידת הצורך לתמוך בצבא הפעיל בעתות עימות. עבור ישראלים רבים, השירות במילואים יכול להיות נחמד והזדמנות לפגוש חברים וקצת לצאת מהשרה היום יומית, אך ישנן נסיבות שבהן אדם צריך לקבל שחרור משירות המילואים. מאמר זה יספק מדריך מקיף לכל מה שצריך לדעת על שחרור מהמילואים בצה"ל ובאילו נסיבות ניתן להשיג אותו.

 

מה הוא שחרור משירות מילואים?

שחרור משירות מילואים מהווה למעשה שחרור זמני מחובת השירות במילואים לפרק זמן מסוים מוגבל. זאת, לעומת פטור משירות מילואים קבוע. שחרורים מסוג זה ניתנים על בסיס סיבות מסוימות והם מאפשרים לאנשים שאינם מסוגלים למלא את חובתם הצבאית לדחות את חובת המילואים למועד מאוחר יותר. חשוב לציין כי פטורים זמניים יכולים להיבחן לעומק בכל שלב ולכן עליכם להיות זהירים ולוודא כי הגשת הבקשות האלו נעשית בצורה זהירה. במקרים רבים, אף כדאי לכם להתייעץ עם מומחה בתחום ולראות שאתם מגישים את הטפסים הנדרשים בצורה הנכונה.

בשביל לקבוע האם אתם זכאים לשחרור משירות מילואים, אנחנו ממליצים לכם לבחון מה הם הקריטריונים שמאפשרים זאת. גם כאן, נציין כי יש שינויים תכופים ולכן אנחנו ממליצים לכם לקחת את שירותיו של מומחה בתחום, שיוכל להגיד לכם מה המצב בו אתם נמצאים והאם ניתן להגיש בגינו בקשה לשחרור.

 

הנסיבות בגינן ניתן לקבל שחרור מילואים:

אנחנו כאן כדי לרכז עבורכם את הסיבות בגינן תוכלו להוציא שחרור מילואים, אשר בעזרתו תוכלו לדחות את שירות המילואים שלכם עד לסיום הנסיבות שבגינן אתם לא יכולים להגיע אליהם:

שחרור משירות מילואים מסיבות רפואיות

כאשר יש אדם אשר נתקל בבעיה רפואית שעשויה להוביל להיעדר כשירות בביצוע שירות המילואים, הוא יכול לקבל שחרור משירות המילואים. בפועל, לרוב מדובר באנשים שסובלים מבעיה רפואית כרונית או מצב רפואי אחר שפוגע או עשוי לפגוע ביכולת שלהם לבצע את המשימות בצורה נאותה.

במידה שקיבלתם צו מילואים ואתם מעוניינים לקבל את השחרור בגין סיבות רפואיות, עליכם להודיע ליחידה שלכם על הבעיה הרפואית מהר ככל הניתן. יחד עם ההודעה, רצוי לצרף מסמכים אשר כוללים עדויות ואישורים רפואיים על הבעיה הרפואית לצד חוות דעת של רופא מטפל.

בשלב הבא, יש צורך להגיע ליום ראיונות ולפרט בפני רופא צבאי מה הם הבעיות מהם אתם סובלים. גם כאן, רצוי להגיע עם כל המסמכים שאתם יכולים להביא שיאששו את הטענה שלכם בצורה שלא ניתן יהיה לשלול אותה.

אך אל דאגה – אם הבעיה שלכם לא מאפשרת הגעה פיזית ליום הראיונות, כל שעליכם לעשות הוא לפנות לרופא אזרחי ביחד עם טופס 525 שמצורף לצו הקריאה שלכם לשירות המילואים. במקביל, עליכם להודיע ביחידה שלכם שאתם לא יכולים להגיע לאור סיבות בריאותיות ולהוסיף פרטים ביחס לכתובת שלכם, מספר הרחוב והטלפון בו ניתן יהיה להשיג אתכם. לבסוף, עליכם להעביר את הטופס עד השעה 13:00 ביום ההתייצבות שלכם.

שחרור משירות מילואים לרגל נישואין

דבר ראשון, מזל טוב! אם אתם מתחתנים, אתם פטורים משירות מילואים בימים אשר צמודים למועד החתונה שלכם. זאת, החל מעשרה ימים טרם יום החתונה ועד עשרה ימים לאחר החתונה. כלומר, סכום הימים הכולל הוא שלושה שבועות (21 ימים).

כדי לקבל את השחרור בגין נישואים עליכם להציג בפני קצין הקישור או המפקד של היחידה את האישור ממשרד הפנים או הרבנות אשר מעיד על יום הנישואין הצפוי שלכם. ככל שאתם לא רוצים לקבל את הפטור, אתם רשאים לחתום על טופס "כתב הסכמה לחריגי קריאה ושירות" ולאשר זאת מול קצין משא"ן שהוא בדרגת סגן אלוף לפחות.

שחרור משירות מילואים לרגל אירוע משפחתי

אם קיבלתם צו מילואים, אבל בזמן המילואים אתם יודעים שצפוי אירוע משפחתי מדרגה ראשונה (הורים, אחים, אחיינים או נכדים), אתם יכולים לקבל שחרור מילואים. יש לציין שלא כל אירוע משפחתי נכלל בכך והאירועים אשר מקנים את הפטור הזמני הינם:

  1. חתונה.
  2. ברית מילה.
  3. בר מצווה או עלייה לתורה.

 

כדי לממש את הזכות שלכם אתם צריכים להגיש טופס 58 באזור האישי שלכם ולהסביר את הסיבה בגינה אתם מבקשים לקבל את השחרור. מרגע ההגשה, ההחלטה תתקבל בתוך 10 ימים או עד יום אחד לפני תחילת שירות המילואים, כמובן שלפי המוקדם מביניהם.

במקרה שהבקשה אושרה, אתם יכולים להיות זכאים לשחרור זמני שימשך עד 48 שעות (יומיים) לכל היותר, כדי להשתתף באירוע המשפחתי. עם זאת, קיימים מקרים בהם יאפשרו שחרור זמני של עד שמונה ימים.

שחרור משירות מילואים בתקופת אבלות

במידה שאתם חיילי מילואים אשר קרוב משפחה שלכם בדרגה ראשונה נפטר, אתם תהיו זכאים לבקש שחרור זמני משירות מילואים עד לאחר 30 ימים מיום הפטירה.

במידה שהפטירה מתרחשת במהלך שירות מילואים פעיל, עליכם לפנות למפקד שלכם בבקשה לשחרור. במסגרת כך, עליו לאפשר לכם פטור זמני מיום הפטירה עד שבעה ימים לאחר הקבורה, כלומר לכל ימי השבעה. לאחר מכן, המפקד ישחרר אתכם משירות המילואים ככל שאין נסיבות חריגות מאד אשר מצדיקות את השארתכם שם.

שחרור משירות מילואים בגין לידת ילד

אם נולד לכם ילד, אתם יכולים לקבל שחרור משירות מילואים ככל שלא מדובר בצו 8. למעשה, השחרור יהיה לחודש שלם (כלומר, 30 ימים) ממועד הלידה. גם כאן, כדי לקבל את השחרור עליכם להגיש בקשה באזור האישי שלכם על גבי טופס 58. התשובה עבור בקשת השחרור תינתן לכם כעבור 10 ימים או עד יום לפני מועד השירות – המוקדם מביניהם. יצוין כי כבר כעבור ארבעה ימים (96 שעות) תקבלו צו מילואים חדש.

שחרור משירות מילואים בגין חייל אשר עובר טיפולי פוריות

חיילים מילואים אשר עוברים טיפולי פוריות רשאים לקבל שחרור משירות מילואים למשך הזמן שהם עוברים את הטיפול. זאת, למעט קריאה במסגרת צו 8. יש לציין שחיילת (נקבה) אשר עושה טיפולים זהים יכולה לבקש שחרור תמידי משירות מילואים פעיל.

בכל מקרה, יש סיווגים שונים של פטורים זמניים עבור כל סוג טיפול:

  • טיפול הפריה בתוך מרפאה – יומיים לפני זמן הביוץ המוערך ועד שלושה ימים אחרי מועד הביוץ (כלומר 5 ימים).
  • טיפולי הפריה חוץ גופית (IVF) – שלושה ימים לפני מועד הביוץ המוערך ועד שבוע לאחר הביוץ (כלומר 10 ימים).
  • טיפול הפריה חוץ גופית הכולל ניתוח לצורך שאיבת זרע – שחרור שלושה ימים טרם ביצוע הניתוח ובנוסף שלושה חודשים אחריו (כלומר שלושה חודשים ושלושה ימים).

 

יצוין שהנהלים אחרים עבור שחרור חייל שבת זוגתו עוברת טיפולי פוריות וגם שם יש אפשרות לקבלת פטור זמני.

 

לסיכום

יש עוד מספר רב של נסיבות במסגרתן ניתן לקבל שחרור משירות מילואים אשר כוללים אימוץ, חופשת לידה, הורות למספר ילדים מסוים ומעלה, שמירת היריון ועוד. אנחנו ממליצים לכם שבכל שלב בדרך תסתייעו בעורך דין שילווה אתכם ויעזור לכם להשיג את התוצאות הטובות ביותר עבורכם ולוודא שאתם מקבלים את הפטורים שמגיעים לכם בצורה מהירה ויעילה.

שחרור מילואים – כל מה שצריך לדעת על שחרור מילואים
שחרור מילואים – כל מה שצריך לדעת על שחרור מילואים

 

שחרור משירות מילואים הוא פטור מתוחם בזמן אשר ניתן למשרתי מילואים פעילים בעקבות אירועים ספציפיים בחייהם. במסגרת כך, החיילים משוחררים לזמנים שונים עד לחלוף האירוע. כל זאת, באישור המפקדים.

קיימים אירועים רבים אשר מאפשרים לכם לקבל שחרור משירות מילואים. במסגרת כך, ניתן למצוא דוגמאות כמו יום החתונה שלכם, לידת ילד, מעבר טיפולי פוריות, בר מצווה ובריתות של קרובי משפחה וכן אירועים עצובים יותר הכוללים תקופות אבל והיותכם חלק ממשפחה שכולה.

בעבור כל נסיבה יש פרוצדורה שונה וניתנים מספר ימים שונה. לכן, אנחנו מייעצים לכם לקחת ליווי מקצועי שיסייע לכם בהבנה האם אתם זכאים לשחרור מילואים וכיצד הדרך הטובה ביותר להגיש את המסמכים כדי שתקבלו את שחרור המילואים המבוקש.

לא, בהינתן שאתם עומדים בפני מחלה שלא מאפשרת לכם להגיע לרופא היחידה, אתם יכולים ללכת לרופא אזרחי תוך מילוי טופס מסוים, באופן שיאפשר לכם שלא להגיע לבדיקה עצמה ביחידה ובאמצעות כך לקבל שחרור מילואים.

אודות המחבר
Picture of פטור ממילואים - עו"ד ניר ליסטר
פטור ממילואים - עו"ד ניר ליסטר

משרד עורך דין צבאי שם לו למטרה לוודא שזכויותיכם ימומשו בכל הנוגע לפטור המילואים המגיע לכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות ונפעל בנחישות חסרת פשרות עד שתקבלו את מבוקשכם.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

פטור ממילואים אחרי אימוץ ילד/ה

אימוץ הוא חוויה משמעותית ומשנה חיים עבור משפחות רבות בישראל. הורים מאמצים מתמודדים לרוב עם אתגרים ייחודיים ודורשים תמיכה נוספת כשהם מסתגלים לדינמיקה המשפחתית החדשה

קבלת פטור מילואים מטעמי דת

דת היא היבט בסיסי בחייהם של אנשים רבים ונחשבת בעיני רבים כחלק מהותי מזהות שלהם ומאמונות האישיות שלהם. ההכרה הרווחת היא שלכל אחד צריכה להיות

עורך דין צבאי - ניר ליסטר
עורך דין ניר ליסטר - פטור ממילואים

מיזם פטור ממילואים מלווה מיוצגים המחפשים פטור ממילואים. המשרד שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. מעטפת מלאה בשביל שקט נפשי שאתם צריכים ומיועדים לו מול הצבא. ניסיון רב עם כל סוגי הפטורים: פטור נפשי, פטור לסטודנטים, פטור מחמת היריון, פטור רפואי ועוד.

צריכים סיוע וליווי משפטי?