שחרור ממילואים לחייל שנולדה לו ילד/ה

שירות בצבא ההגנה לישראל (צה"ל) הוא חובה משמעותית לכל הישראלים. עם זאת, חיילים עם ילדים שזה עתה נולדו עומדים בפני אתגר ייחודי של איזון בין חובתם למדינה לבין אחריותם כלפי משפחתם. בצה"ל מבינים את האתגר הזה ומיישמים מדיניות לשחרור זמני ממילואים לחיילים שזה עתה נולדו להם ילדים. מאמר זה ייתן לכם תמונה רחבה על האפשרות לשחרור זמני ממילואים לחיילים שנולדו להם ילדים ויכלול את הדרישות והתהליך להגשת הבקשה לשחרור זה. זאת, כדי שתוכלו להיות עם הקטן או הקטנטנה שזה עתה נולדו ולנהל את משק הבית שלכם בצורה המיטבית.

 

שחרור ממילואים – באילו מקרים וכיצד ניתן לקבל את השחרור?

שחרור משירות מילואים מהווה למעשה שחרור זמני מחובת השירות במילואים לפרק זמן מסוים מוגבל. זאת, לעומת פטור קבוע. שחרורים מסוג זה ניתנים על בסיס סיבות מסוימות והם מאפשרים לאנשים שאינם מסוגלים למלא את חובתם הצבאית לדחות את חובת המילואים למועד מאוחר יותר. חשוב לציין כי פטורים זמניים יכולים להיבחן לעומק בכל שלב ולכן עליכם להיות זהירים ולוודא כי הגשת הבקשות האלו נעשית בצורה זהירה. במקרים רבים, אף כדאי לכם להתייעץ עם מומחה בתחום ולראות שאתם מגישים את הטפסים הנדרשים בצורה הנכונה.

בשביל לקבוע האם אתם זכאים לשחרור משירות מילואים, אנחנו ממליצים לכם לבחון מה הם הקריטריונים שמאפשרים זאת. גם כאן, נציין כי יש שינויים תכופים ולכן אנחנו ממליצים לכם לקחת את שירותיו של מומחה בתחום, שיוכל להגיד לכם מה המצב בו אתם נמצאים והאם ניתן להגיש בגינו בקשה לשחרור.

 

הנסיבות בגינן ניתן לקבל שחרור מילואים בגין לידת ילד/ה:

אנחנו כאן כדי לרכז עבורכם את הסיבות בגינן תוכלו להוציא שחרור מילואים, אשר בעזרתו תוכלו לדחות את שירות המילואים שלכם עד לסיום הנסיבות שבגינן אתם לא יכולים להגיע אליהם:

שחרור משירות מילואים לחייל שנולד לו ילדה או ילדה

אם נולד לכם ילד או ילדה, אתם יכולים לקבל שחרור משירות מילואים ככל שלא מדובר בצו 8, מכיוון שמדובר במקרים חריגים בעלי חשיבות עליונה להגנה על המדינה שלנו. כאשר אתם מקבלים שחרור, הוא יהיה למשך חודש שלם (כלומר, 30 ימים) ממועד הלידה.

כדי לקבל את השחרור עליכם להגיש בקשה באתר המילואים באזור האישי שלכם, על גבי טופס 58, אשר מהווה טופס שמכיל בקשה לשחרור או לקיצור או לדחייה או להקדמה של שירות מילואים פעיל לבקשת החייל ברגיעה ובחירום.

התשובה עבור בקשת השחרור תינתן לכם כעבור 10 ימים או עד יום לפני מועד השירות – המוקדם מבניהם. יצוין כי כבר כעבור ארבעה ימים (96 שעות) תקבלו צו מילואים חדש, אבל אל דאגה – צו המילואים לא יהיה עם משך זמן יותר ארוך מהאורך שנקבע לכם מלכתחילה.

שחרור והקלות ממילואים לפני הלידה

אנחנו מניחים שאתם קוראים את שורות אלו עוד טרם לידת ילדתכם או ילדכם, ולכן נספר לכם שיש עוד שני מצבים בהם ניתן לקבל שחרור זמני ממילואים עוד טרם הלידה:

  • שמירת היריון – במידה שיש חייל מילואים פעיל אשר בת זוגו בשמירת היריון, הוא יכול לבקש שחרור מביצוע שירות המילואים הפעיל שלו. במסגרת כך, במידה שתאושר הבקשה, הוא יהיה משחורר מזימונים לשירות מילואים לפרק הזמן שהוועדה תקבע. כדי לקבל את זכאות זו, על בן הזוג להגיש בקשה בטופס 58, באמצעות כניסה לאזור האישי שלו באתר המילואים.

במסגרת כך, הוא צריך לצרף אישור רפואי אשר מעיד כי בת זוגו בהיריון. במידה שהבקשה מוגשת עשרה ימים טרם מועד תחילת המילואים, ההחלטה תינתן לו עד 10 ימים. עם זאת, אם הוא יגיש במועד קרוב יותר, ההחלטה תינתן עד היום בו הוא אמור להגיע לשירות.

  • בת זוג בחודש תשיעי – אם אתם בני זוג של נשים אשר נמצאות בחודש התשיעי להיריון שלהן (שבוע 36 ואילך), כדאי לכם לדעת שיש פטור משירות מילואים אשר נמשך מעל ל-4 ימים רצופים. כדי לקבל את הפטור הזמני הזה כל שעליכם לעשות הוא להציג את האישור הרפואי שמעיד על השבוע של ההיריון ולהביאו לרופא היחידה. גם כאן, מדובר בזכאות שניתנת בכל תרחיש למעט זימון למילואים באמצעות צו 8 אשר מהווה צו חריג ודחוף.

שחרור משירות מילואים לרגל הברית (במידה שנולד לכם בן)

אם קיבלתם צו מילואים לאחר הלידה ונולד לכם בן, כמובן שהברית שנעשית שמונה ימים לאחר הלידה נכללת בפרק הזמן הזה. עם זאת, קיימים מקרים לא מעטים בהם הברית לא נערכת 8 ימים בדיוק לאחר הלידה לאור שיקולים רפואיים כמו צהבת ועוד מחלות נפוצות אחרות בתינוקות שזה עתה נולדו.

כמו כן, אם יש לכם אחים אשר משרתים בצבא במילואים ואתם מעוניינים שיצאו – כדאי שתדעו את המידע הזה. כאשר מדבר על מספר אירועים, אנשים מדרגה ראשונה (הורים, אחים, אחיינים או נכדים), יכולים לקבל שחרור מילואים. אחד מהאירועים הללו הם ברית מילה.

כדי לממש את הזכות שלכם או של משפחתכם, תדעו שאתם נדרשים להגיש טופס 58 באזור האישי שלכם ולהסביר את הסיבה בגינה אתם מבקשים לקבל את השחרור. מרגע ההגשה, ההחלטה תתקבל בתוך 10 ימים או עד יום אחד לפני תחילת שירות המילואים, כמובן שלפי המוקדם מבניהם.

במקרה שהבקשה אושרה, אתם יכולים להיות זכאים לשחרור זמני שימשך עד 48 שעות (יומיים) לכל היותר, כדי להשתתף באירוע המשפחתי. עם זאת, קיימים מקרים בהם יאפשרו שחרור זמני של עד שמונה ימים. במידה שאתם או קרוביכם נתקלים בקשיים – אנחנו ממליצים לכם לפנות לעורך דין לענייני צבא שמכיר את התהליך היטב וידע לעזור לכם עם כל המסמכים הנדרשים כדי שיאשרו את הבקשה שלכם בקלות, במהירות וביעילות המקסימלית.

פטור משירות מילואים בגין אימוץ ילד או ילדה

יש לציין שההקלות והפטורים לא חלים רק בלידה, והם יכולים לחול גם בהינתן אימוץ. הזכאות חלה על הורה לאמץ ילד מתחת לגיל 18. גם אימהות וגם אבות זכאים לפטור, ללא קשר לגילם או למקום בו שירתו בעבר בצה"ל. כדי להיות זכאי, הילד חייב להיות מאומץ באמצעות סוכנות מוכרת בארץ או בחו"ל. יש להדגיש הפטור ניתן רק להורים מאמצים שסיימו את תהליך האימוץ וקיבלו אישור סופי מהרשויות הרלוונטיות.

הפטור מאימוץ מקנה להורים המאמצים הפסקה זמנית מחובות המילואים. משך הפטור הוא ל-30 ימים מהיום בו הסתיים הליך האימוץ. יש לציין כי הזכאות ניתנת כלפי כל קריאה שהיא לשירות מילואים פעיל, למעט קריאה במסגרת צו 8 אשר מוחרגת לאור צורך ספציפי בה.

 

לסיכום

אז בשעה טובה, אתם מצפים לילד או ילדה או שאפילו כבר נולדו לכם ילד או ילדה ואתם מעוניינים להבין מה הזכויות שלכם ביחס לזימונים לשירות מילואים פעיל, מתוך הבנה שזו תקופה שאתם תדרשו להיות בה מעט יותר בבית. במאמר זה הסברנו כי אתם זכאים לחודש (30 ימים) שלאחר הלידה, במסגרתם אתם לא תזומנו למילואים, אלא אם מדובר בצו 8.

כמו כן, קיימים מקרים כמו שמירת היריון, היות בת זוגתכם בחודש תשיעי ואימוץ, במסגרתם תזכו לפטורים והקלות שונים. בכל מקרה, להעמקה והבנה יותר טובה של התהליכים ואיך ראוי להתנהל מולם, אנחנו ממליצים להסתייע בשירותיו של עורך דין לענייני צבא שידע ללוות אתכם בצורה הטובה ביותר.

שחרור ממילואים לחייל שנולדה לו ילד_ה
שחרור ממילואים לחייל שנולדה לו ילד_ה

 

אם נולד לכם ילד או ילדה, אתם יכולים לקבל שחרור משירות מילואים ככל שלא מדובר בצו 8. כאשר אתם מקבלים שחרו, הוא יהיה למשך חודש שלם (כלומר, 30 ימים) ממועד הלידה. כדי לקבל את השחרור עליכם להגיש בקשה באתר המילואים באזור האישי שלכם, על גבי טופס 58אם נולד לכם ילד או ילדה, אתם יכולים לקבל שחרור משירות מילואים ככל שלא מדובר בצו 8. כאשר אתם מקבלים שחרו, הוא יהיה למשך חודש שלם (כלומר, 30 ימים) ממועד הלידה. כדי לקבל את השחרור עליכם להגיש בקשה באתר המילואים באזור האישי שלכם, על גבי טופס 58

התשובה עבור בקשת השחרור תינתן לכם כעבור 10 ימים או עד יום לפני מועד השירות – המוקדם מביניהם. יצוין כי כבר כעבור ארבעה ימים (96 שעות) תקבלו צו מילואים חדש, אבל אל דאגה – צו המילואים לא יהיה עם משך זמן יותר ארוך מהאורך שנקבע לכם מלכתחילה.

במידה שיש חייל מילואים פעיל אשר בת זוגו בשמירת היריון, הוא יכול לבקש שחרור מביצוע שירות המילואים הפעיל שלו. במסגרת כך, במידה שתאושר הבקשה, הוא יהיה משחורר מזימונים לשירות מילואים לפרק הזמן שהוועדה תקבע.

כן. תנאים כמעט זהים חלים גם בהינתן אימוץ ילד/ה. במסגרת כך, תהיו זכאים לשחרור של 30 ימים ולא תקבלו זימונים, אלא אם מדובר בצו 8, כאמור. 

אודות המחבר
Picture of פטור ממילואים - עו"ד ניר ליסטר
פטור ממילואים - עו"ד ניר ליסטר

משרד עורך דין צבאי שם לו למטרה לוודא שזכויותיכם ימומשו בכל הנוגע לפטור המילואים המגיע לכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות ונפעל בנחישות חסרת פשרות עד שתקבלו את מבוקשכם.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

פטור ממילואים אחרי אימוץ ילד/ה

אימוץ הוא חוויה משמעותית ומשנה חיים עבור משפחות רבות בישראל. הורים מאמצים מתמודדים לרוב עם אתגרים ייחודיים ודורשים תמיכה נוספת כשהם מסתגלים לדינמיקה המשפחתית החדשה

קבלת פטור מילואים מטעמי דת

דת היא היבט בסיסי בחייהם של אנשים רבים ונחשבת בעיני רבים כחלק מהותי מזהות שלהם ומאמונות האישיות שלהם. ההכרה הרווחת היא שלכל אחד צריכה להיות

עורך דין צבאי - ניר ליסטר
עורך דין ניר ליסטר - פטור ממילואים

מיזם פטור ממילואים מלווה מיוצגים המחפשים פטור ממילואים. המשרד שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. מעטפת מלאה בשביל שקט נפשי שאתם צריכים ומיועדים לו מול הצבא. ניסיון רב עם כל סוגי הפטורים: פטור נפשי, פטור לסטודנטים, פטור מחמת היריון, פטור רפואי ועוד.

צריכים סיוע וליווי משפטי?